El qüestionari: Jaume Cabré

Jaume Cabré i Fabré (Barcelona, 1947), és llicenciat en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona, catedràtic d’ensenyament mitjà en excedència i membre de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans.

Jaume Cabré - FOTO

Durant molts anys va compaginar l’escriptura amb l’ensenyament. Més endavant incorporà una nova faceta professional, la del guionatge televisiu (La granja (1989-1992), Estació d’enllaç (1994-1998), Crims (2000) i els telefilms La dama blanca (1987),  Nines russes (2003) i Sara (2003)) i cinematogràfic (La teranyina (1990), basada en la seva novel·la, Premi Sant Jordi 1984; Havanera (1993)). Avui es dedica íntegrament a la literatura.

La seva feina literària està centrada en la novel·la i el relat; però també ha publicat teatre i un parell de llibres de reflexió sobre l’escriptura i la lectura. Destacar les novel·les La teranyina (Proa, Barcelona, 1984), Senyoria (Proa, Barcelona 1991), Les veus del Pamano (Proa, Barcelona 2004), Jo confesso (Proa, Barcelona 2011) i els llibres de relats Viatge d’hivern (Proa, Barcelona 2000) i el recentment publicat Quan arriba la penombra (Proa, Barcelona 2017).

Jaume Cabré quan-arriba-la-penombra

Ha rebut els principals premis de la literatura catalana a obra inèdita i obra publicada, així com el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes, atorgat per Òmnium Cultural, pel conjunt de la seva obra i trajectòria. El 2014, va ser distingit amb la Creu de Sant Jordi en tant que persona destacada pels serveis prestats a Catalunya.

http://jaumecabre.cat/ca/

Font text: aquíaquí

1. Abans de rebre la nostra sol·licitud perquè contestessis aquest breu qüestionari, havies sentit a parlar de la Revista de creació literària Inèdits? I en cas afirmatiu, per quin canal t’havies assabentat de la nostra existència?

JC.- No.

2. En el primer article publicat al blog anunciàvem la nostra voluntat de treballar a favor de l’escriptura de contes escrits originàriament en català. I afegíem:

“Des d’INÈDITS defensem aquest gènere, sovint tan oblidat des de les empreses editorials, i pretenem oferir-li un espai de qualitat que, aquesta és la nostra intenció, amb el temps es converteixi en un referent per als contistes.”

Creus que és necessària una revista d’aquest estil, una mica en la línia de les gran revistes -sobretot estatunidenques- que publiquen contes d’autors que després llegim com a autors consagrats dins el panorama literari (Edgar A. Poe, Ray Bradbury, Daniel Keyes, John Cheever, i tants altres)?

JC.- Sí.

3. Creus que avui en dia el conte està poc o mal considerat, fins i tot entre els escriptors, enfront de la novel·la?

JC.- No entre els escriptors. Potser sí entre els lectors i, per tant, mirats amb desconfiança per alguns editors.

4. Nosaltres, a Inèdits, utilitzem la paraula “conte” per tal de recuperar-la enfront del mot “relat”, tant en voga en els darrers temps. Consideres que hi ha diferència entre el significat d’una i altra paraula? I en cas afirmatiu, quina seria aquesta diferència?

JC.- Jo els faig servir indistintament. Quan els francesos distingeixen entre nouvelle i récit i aquest darrer el relacionen amb narration però no la nouvelle, em fa l’efecte que filen molt prim. Entenc que, per a un teòric de la literatura, els termes s’han de definir bé i poden comportar matisos diferents; però a mi no m’amoïna: escric i prou.

Algun cop he sentit dir que el conte és el text tancat en ell mateix i el relat és una narració oberta… Però no sé si ens duu enlloc. Perquè on deixaríem el terme narració? I, si voleu, ho podem complicar amb el prefix ‘micro-’.

5. Aquesta és una pregunta de rebot: què voldries saber tu al voltant de la Revista de creació literària Inèdits?

JC.- Encara m’he de fer a la idea de la vostra existència, que desconeixia. Deixeu-me temps.

Gràcies per dedicar-nos el teu temps.

Equip editorial l’INÈDITS

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s